Фанфіки в школі: чому б І ні?



жүктеу 39.51 Kb.
Дата02.05.2018
өлшемі39.51 Kb.

ФАНФІКИ В ШКОЛІ: ЧОМУ Б І НІ?
Фанфік, або фенфік (від англ.fan ‒ шанувальник і fiction ‒ художня література), – текст, у якому використано ідеї, сюжет або (та) персонажі оригінального твору (здебільшого літературного або кінематографічного).

Ідея фанфіків древня, як світ. Якщо абстрагуватися від терміна «фанат», фанфіками можна вважати як численні варіанти народних казок, так і апокрифи, які свого часу успішно заповнювали змістові лакуни біблійних книг.

Серед сучасних фанфіків найбільше кінофільмів (наприклад, короткометражний фанфільм «Star Wars: Revelations» за мотивами «Зоряних воєн») та літературних творів (продовження повісті Льюїса Керолла «Аліса в країні чудес» - «Автоматична Аліса» Джеффа Нуна, героїня якого потрапляє в майбутнє; казкова повість Олександра Волкова «Чарівник смарагдового міста», яка є переспівом казки Френка Баумана «Чарівник із країни Оз»; придумані членами «Літературного товариства Шерлока Холмса» оповідання про детектива; створені професійними письменниками за згодою авторів книжки «Світи братів Стругацьких»; неофіційні продовження «Гаррі Поттера» («Таня Гроттер» Дмитра Ємеця, «Порри Гаттер» Андрія Жвалевського та Ігоря Митька).

Іншим видом творчості фанатів є фан-арт - створення зображень за мотивами популярних творів живопису, графіки або мультиплікації. З фанфіками не слід сплутувати римейки (від англ. remake - букв. переробка) - нові версії або інтерпретації мелодій, пісень, кінофільмів.

Літературні фанфіки представлені у вигляді оповідань, повістей, романів, віршів, п'єс. Питання, чи можна вважати фанфік жанром художньої літератури, досі перебуває у стані обговорення, зате жанром масової літератури його визнають одностайно.

Дехто зі словесників як вид домашньої творчої роботи з розвитку зв’язного мовлення пропонує фанфік, оснований на програмових художніх творах.

Пропонуючи школярам попрацювати вдома над фанфіком, потрібно:


  • розповісти про фанфік як жанр масової літератури;

  • ознайомити з одним-двома зразками таких творчих робіт, написаних за знайомим їм твором української або світової літератури;

  • пояснити, який творчий прийом вони можуть застосувати, почавши із найпростіших: лист герою твору або письменнику; зустріч і розмова із персонажем твору в наші дні; розповідь про те, що могло статися з героями твору через багато років та ін.;

  • чітко визначити обсяг письмової роботи та термін її виконання.

Втім, слід пам’ятати, що між фанфіком, розміщеним у мережі, та фанфіком – творчою роботою з літератури існує суттєва різниця.

Жанр фанфіка, бурхливий розвиток якого завдячує інтернету, є яскравими зразком медіа-тексту. Основні ознаки медіа-тексту такі: скерованість на масову аудиторію, динамічність сюжету, багатоплановість змісту, інтегральність з іншими медіа-продуктами, включеність у загальне медіа-культурне середовище.

Не слід забувати, що фанфіки створюються фанатами певного твору чи його автора для того, щоб їх прочитали інші фанати. Щоб гідно оцінити якість розміщеного в Інтернеті фанфіка, необхідно добре знати  канон - художній твір, який дав поштовх його створенню.

На веб-сайтах фанатів Гаррі Поттера, серіалів «Секретні матеріали», «Баффі – винищувачка вампірів», «Зоряні війни», фільмів «Матриця» та «Аватар» щодня з’являється по кілька сотень текстів. Існує чимала кількість інтернет-ресурсів, на яких детально пояснено, як скласти фанфік, яким чином розмістити його в мережі. Оголошуються конкурси фанфіків.

Годі говорити, що гідних уваги й поваги творів серед такого огрому фанфіків не так і багато. Проте така творчість має виразний позитив: для багатьох – це спроба пера, вияв індивідуальності, натхненна й наполеглива праця над словом.

Між текстом, викладеним у мережі, та текстом, записаним у зошиті, існують значні відмінності. Учень має виявити не лише знання, а й розуміння та особистісне сприйняття програмового твору, бути фанатом якого йому зовсім не обов’язково. Позитив такої роботи – надання йому можливості виявити фантазію, дати простір уяві, висловити не лише думки та оцінки, а й спричинені художнім твором емоції та переживання.

Поступово завдання можна ускладнювати. Старшокласникам можна розповісти про складніші види фанфіків: так званий POV (англ. рoint of view – точка зору) - оповідання від першої особи, від імені одного з героїв твору-канона; RPF (англ. real person fiction – реально існуюча особа) - текст, персонажами якого є люди, які існували або існують реально: письменники, їхні сучасники та ін.; OC (від англ.оriginal сharacter- оригінальний персонаж) – текст, у якому діє персонаж, вигаданий самим фікрайтером; вписка (англ. self-insertation) – введення фікрайтером у контекст фанфіка самого себе; кросовер (текст, у якому одночасно використовують реалії декількох творів-канонів).

Учителю не завадить поціквитися словником юних фікрайтерів, або фіків (авторів фанфіків). Ось кілька сленгізмів, знаючи які, порозумітися з ними буде простіше: пейринг – сюжетний поворот; бета - особа, яка виправляє в тексті фанфіка змістові (для чого необхідно добре знати канон), орфографічні, лексичні та інші помилки; бетити – редагувати фанфіки; си́квел -, фанфік, який за сюжетом є продовженням художнього твору; приквел - фанфік, описані в якому події відбуваються раніше за ті, про які йдеться у творі-каноні.


За матеріалами інтернету уклала О. П. Глазова,


Достарыңызбен бөлісу:


©kzref.org 2019
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет