Къ библіографіи малорусскихъ сказокъ



жүктеу 1.05 Mb.
бет1/5
Дата03.04.2019
өлшемі1.05 Mb.
  1   2   3   4   5

Документы, извъстія и замътки.

Къ библіографіи малорусскихъ сказокъ. Въ № з <Этногр. Обозр.» за 1893 годъ напечатанъ этюдъ Н. Ѳ. Сѵмцова «Малорус- скія сказки по сборникамъ Кольберга и Мошинской». Въ настоящей нашей замѣткѣ мы имѣемъ въ виду дополнить статью г. Сумцова, указаніемъ на нѣкоторые печатные варіанты, опущенные имъ, и познакомить читателей съ нѣкоторыми новыми варіантами на за­тронутый имъ темы, находящимися въ нашемъ рукописномъ собра- ніи и записанными въ елисаветградскомъ уѣздѣ херсонской губерніи.

Въ экскурсѣ о завистливой женѣ купца (№ 8) г. Сумцовымъ не указанъ варіантъ Чубинскаго, стр. 71 № 17 («Царевичъ—на по- тылыци звизда, а на лоби мисяць»), Въ нашемъ собраніи имѣется любопытный варіантъ, который находимъ нужнымъ привести цѣ- ликомъ.

Про брата и сестру. Въ однимъ городи живъ купець со своею жинкою. Булы у ныхъ диты, хлопець и дивчина. Купець бувъ та- кый богатый, що въ городи тимъ ны було такого чоловика, щобъ винъ богачимъ бувъ за нёго. Купець бувъ всимъ счаслывый, тилько одна въ нёго була обида, що бувъ слабый. И де винъ не бувъ, важного ликаря одвидавъ, а все таки вмеръ, а его жинка за нымъ затужила и худко умерла-жъ. Писля смерти купця и его жинки прышлы городски паны, все добро спысалы и подъ опеку виддалы, а дитей, поки выростуть, добри люды розибралы. Не дуже гарно було дитямъ безъ батька и матери, но воны вырослы, взялы отъ опеки все свое добро и сталы торговать, якъ ихъ батько. Братъ любывъ свою сестру, якъ душу, а якъ прышла та годына, що трѳба брату женыцця, то винъ пы хотивъ и женыцця, щобъ не розій- хысь сь сестрою. Братъ часто йиздывъ по базарахъ и торговавъ

КІЕВСКІЯ СТ1РЙЙА.

всякымъ товаромъ, а сестра ёго дома робыла, Що треба, ^азѣ ирыйихавъ братъ зъ базару и сестри все росказавъ, що чувъ й ба- чывъ, и скилько гропшй втурговавъ, а потимъ сказавъ: чвыходь, сестро, замижъ, або я буду женыцця». Сестри заразъ не наишовся молодый, а въ брата вже була молода,—и скоро було весилля. Зразу жилось сестри зъ братомъ и нывисткою добре, а черезъ рикъ стала нывистка обижать сестру, та словами побрихала и задумала, щобъ чоловикъ іи нрогнавъ зъ двору. Братъ не слухавъ жинкы и сыстру все-таки любывъ. Разъ пишовъ братъ до одного чоловика въ гости, а жинка пишла въ хливъ и зарубала найлуччого коня, и якъ винъ прыйшовъ додому, то вона чоловикови сказала, що его сестра за­рубала коня. Винъ и за це сестру не лаявъ. Баче жинка, що ныякъ ны може россердыть чоловика, и стала прыдумувать таку брехню, щобъ поставить по своему. Пойихавъ винъ по базарамъ и съ пивъ- року не бувъ дома. Ажъ прыйихавъ до дому—его жинка мала ды- тыпу, зармзала іи и на стилъ положила. Входе чоловикъ въ хату и дывыцця; на сто ли заризана дытына! <А це що, жинко?»—А це наша дытына, що твоя сестра заризала!—Россердывся братъ на сестру и заразъ завизъ іи въ лисъ и отрубавъ іи рукы. Наробыла крыку вона и па іи крыкъ заразъ прыбигъ сторожъ и, чымъ знавъ тымъ личывъ іи, поки не загоивъ рукы. Не довго сторожъ державъ безруку дивку у себе; давъ іи въ торбу хлиба и прогнавъ съ хаты. ІІишла безрука дивка по свиту п добры люды іи годувалы и дальше носылалы, и такъ вона съ села въ село ходыла, поки дошла до того города, де живъ царь. На степу коло того города бувъ садокъ царскій, и безрука дивка зашла въ него и тамъ проживала. Въ тимъ садку було всякихъ ягодъ доводи,—вона ротомъ яблокы и груши доставала и богацько половынокъ оставляла. Прыйихавъ равъ въ садокъ царскый сынъ и дывыцця, що яблокы и груши попсо- ваны;—заразъ нишовъ по садку и найшовъ безруку—дивку. Довго роспытувавъ винъ іи, видкиль вона и хто іи отрубавъ рукы,—вона правды ему не сказала. А якъ йихавъ винъ до дому, взявъ съ со* бою безруку и такъ іи полюбивъ, що женывся на ней. Скоро писля висилля була война и винъ съ солдатами пойихавъ на войну и довго тамъ бувъ. Черезъ рикъ его жинка близнятъ мала и обыдва хлопци, и таки гарны, що такихъ и на свити ны було. Заразъ по­слала безручкагмоскаля до царя извистыть, що вона породила сы- нивъ, и, що знала, то въ письми наиысала. Москаль съ письмомъ пойихавъ до царя и йихавъ черезъ той городъ, дѳ бѳзручкинъ брат

ъДОКУМЕНТЫ, йзвѣстія Й ЗАМѢІКЙ.

живе. Ииде москаль по городу и ставъ пытаты, де можно переііі)- чуваты, бо бувъ уже вѳчеръ. Якъ разъ попавъ винъ въ той двиръ, де живъ безручкинъ братъ. Москаля ночуваты ны пускали, а якт, росказавъ, куда йиде, и видъ кого письмо везе, то заразъ его го­рилкою напоилы и спать уложилы. Саавъ москаль, ажъ хроішвъ, а безручкинъ братъ и жинка его взялы письмо, прочитилы, а друге написалы, що его жинка родыла двухъ цуцынятъ. Прокинувсь мо­скаль и того ничого ны знавъ, и пойихавъ до царя. Царь письмо нолучивъ и якъ црочитавъ; то ны знавъ, що ему робыты съ такою жинкою. Довго туживъ царь и письмо таке написавъ: <до мого прыйизду нычего іи ны робить». Йиде москаль съ письмомъ до дому и зновъ заихавъ до брата безручкы,—такъ его добре горилкою тамъ угостылы и просылы, щобъ, якъ буде назадъ йихать, то зайихавъ бы до нихъ. Прийизжае москаль до безручкина брата; его зновъ угостылы горилкою, ще лучче, якъ той разъ, и колы винъ заснувъ, письмо въ него взялы и друге написалы: <до мого прыйизду щобъ ны було іи духу,—або вбыйте, або повишайте!» Письмо министры получилы и прочыталы, но пожалилы іи вбиты, а зробылы дви тор- бынкы, повисылы на шыю и іи сынивъ въ ныхъ положилы. Пишла безручка зъ двору, гирко заплакала и нызнала, за що іи такъ Богъ нокаравъ. Выйшла вона зъ города и пишла дорогою. Попадались іи люде добры и не добры,—вона все терпила и Богу усердно моли­лась. Прыйшлось іи разъ переходить черезъ ричку, и нагнулась вона воды напыцця, а диты у ней съ торбы и попадалы въ воду. Скочыла вона въ воду и думала ихъ словиты, а чимъ, якъ нема рукъ? Но всякый знае, що Богъ мылосердный, то вона стала Бога просыты и іи Богъ давъ, що зновъ вырослы рукы и вона половила своихъ дитей, та й ішшла въ той городъ, де живъ іи братъ, и на­нялась у него. Кончилась война, царь съ війсколъ вертався додому, и на счастя остановився въ тимъ городи, де жила его жинка, и въ ти хати ночувавъ. Ему не хотилось спаты и винъ сиытавъ хозяина, хто въ него живе, и чи нема такого хлоиця, щобъ вмивъ сказки говорить? Хозяинъ прывивъ хлопця своей роботннци, царь поды- вывся на хлопця и каже; <ну, роскажи іцо нибудь!> — «Я вамъ ро- скажу, тильки хто мене перебье, то съ того сто рубливъ!» (Хлопецъ, въ присутствіи хозяина и хозяйки, разсказываетъ судьбу своей ма­тери; тѣ пѳребиваютъ его словомъ <брешешь> и платятъ ттрафь, Въ заключеніѳ они были повѣшены и царь снова соединился сь своей женой). Завис. Ал. Школа въ пос. Новоархаш'ельск'Ь елнса* ветградскаго у.

По другому варіанту (запис. А. Янковскимъ въ д. Красногла- зовой, бл. Елисаветграда), жена возненавидѣла сестру мужа за исключительное вниманіе, которое онъ оказывалъ послѣдней: <бо кажинъ разъ іи чоловикъ, якъ уходывъ у лавку, то прежъ сестри казавь «прощай», а якъ приходывъ, то опьять сестри казавъ прежъ <здрастуй». Злая жена дѣйствуетъ по внушенію волшебницы. Убивъ дитя, она вложила сестрѣ въ руку ножъ. Въ 'царскій садъ безручка проникаетъ ночью, черезъ водомоину подъ заборомъ; ее подстерегли и поймали сторожа. Солдата, везущаго письмо, отправляютъ въ ба­ню, чтобы выкрасть письмо. Безрукой привязали спереди дитя и прогнали ее, согласно подложному раепоряженію мужа. Она нани­мается къ брату кучеромъ и, подъ видомъ кучера разсказываетъ царевичу исторію его жены.

На тему <Три загадки (№ 49) въ нашемъ собраніи имѣется слѣдующая сказка-загадка.

Мене маты мы родыла, ны поила, ны кормьіла, и я іи ны по­читаю, бо я іи на рукахь маю.

Отіадка: Бувъ соби одынъ помѣщикъ и була у его жинка, та померла, и остався винъ вдовець, та ны довго горювавъ: найшовъ соби горнышну, и та горнышна у его служила, и до того дослужи­лась, що ны сегодня-завтра мае родыты, та ны родыла вона ему ничого, бо померла, и вздумавъ той помѣщикъ іи поховать; та якъ побачивъ, що вона така гарна, що неначе спыть, то здумавъ захо- вать іи въ погреби; засвитывъ надъ нею лампадку и заперъ двери, а ключъ узявъ соби. Прыходе винъ одного дня подывыцця на ио- койвыцю, а вона ище лучча! И каже вона ему: «возьми ножъ, разрѣжь мнѣ грудь и возьми твоего ребенка!» А якъ винъ любывъ іи, то такъ и зробывъ,—вынувъ дытыну, зашивъ іи груды, а тимъ часомъ его сынъ выросъ на три сажени вгору и каже: <поѣзжай въ триде­сятое царство, тамъ моя невѣста, ты сдѣлай условіе, когда за ней пріѣзжать». Батько сказавъ: «хорошо», и оддавъ ключи сыну, а ключъ отъ погриба, де була его маты, сховавъ у себе пидъ пыры- ну. Якъ у йихавъ батько, то сынъ ходывъ по хозяйству и глядивъ, іцо тамъ е; та ны найшовъ ключа отъ одного погреба, и пишовъ винъ шукать ключъ по кимнатахъ, и найшовъ его у спальни пидъ пырыною. Оччыняе погребъ и баче: горить лампадка; винъ злякався, Одначе ввійшовъ у погрибъ, чуе, що хтось говорить у погриби

Документы, извѣстія и замѣтйй.

«мылое и драгоцѣнное мое чадо, иды до мене, я хочу тебѣ что-то сказать: я сейчасъ должна умереть». Винъ пидійшовъ до ней, а вона каже: «отрѣжь мою грудь, оддай чинцю, пускай вычинить и здѣлай изъ нихъ (віс) перчатки, потому что, когда пойдешь сватать не- вѣсту, то вона загадае тебѣ загадку: «йихало добро, сострило зло и зло со зломъ начало бптця, вынуто зло и разбороныло зло со злымъ», ты же скажешь: мнѣ самому это случилось,—я ѣхалъ дорогою и увидѣлъзмѣя дралась съ лягушкой, я вынулъ саблю и разру- балъ лягушку и змѣю», а теперь, скажи, послушайте мою загадку: мене маты ны родыла, ны кормыла, ны поила, и я іи ны почитаю, бо я іи на рукахъ мак». (Запис. В. Лутковскій, въ д. Алексѣевкѣ елисав. у.).

О брехачѣ и побрехячіь (№ 52) не указанъ варіантъ Манжуры 81. У насъ имѣется три варіанта, но всѣ не важные.

Удачная продажа (№ 60). Опущены вар. Чубинскаго, 495 Драг. 332.

Мужь и три любовника его жены (№ 65). Не указанъ варіантъ, напечатанный нами въ апрѣльской книжкѣ «Кіевской Стар.» за 1894 г.; тамъ даны нѣкоторыя литературныя указанія.

Про діъдовы козы (№ 70). Можемъ указать слѣдующіе варіанты: Рудченко I, 43 № 25, Мордовцевъ, Малор. лат. сб. стр. 361 № 9 Закревскій, Стар. банд. I, 35 № 34, Антоновичъ и Драг. I, 138 № 37, 134 № 36; у Чубинскаго, на котораго у г. Сумдова есть общее ука- заніе, можемъ указать 128 и № 26 на стр. 947.

При разсмотрѣній сборника Мошинской въ экскурсѣ № 6 «Про милосерного хлопця> опущенъ обширный вар. Чубинскаго. 52 № 14.

На тему о мачихѣ и ея дочкѣ (№ 9) у насъ имѣется варіантъ который считаемъ нужнымъ привести цѣликомъ, такъ какъ, кромѣ сборника Мошинской, мало извѣстнаго русскимъ этнографамъ, дру­гого малороссійскаго варіанта въ печати намъ неизвѣстно.

Дидь и баба. Жилы соби дидъ и баба, и у ихъ була дочка. Якъ було уже доцци восемнаццять годъ, то іи маты умерла. Дидъ жинывся па другый жинци, и въ тни жинки була дочка тоже. Ма- чиха ны любыла дидовой дочкы, вона же надоидала дидови, щобъ винъ выгнавъ дочку. Дидъ поклыкавъ до себе дочку и сказавъ <іи; твоя матиръ тебе ны любе и каже мини, щобъ я тебе выгнавъ; иды куда ныбудь служить!» Тоди дочка дидова попрощалась за батькомъ и пишла соби. Иде вона по полю, а передъ нею стоить обвалена пичь. Ііичь та и просе іи: «поправь мене, я тоби у ирыгоди стану!»айвсйАй'стлрин!»



Каталог: library
library -> Біз Жалпыұлттық идеямыз – Мәңгілік Елді басты бағдар етіп, тәуелсіздігіміздің даму даңғылын Нұрлы Жолға айналдырдық. Қажырлы еңбекті қажет ететін, келешегі кемел Нұрлы Жолда бірлігімізді бекемдеп, аянбай тер төгуіміз керек
library -> Ќазакстан Республикасы Білім жјне єылым министрлігініѕ Бїйрыєымен бекітілді 17 тамыз 2000 ж
library -> Ќазаќстан Республикасыныѕ Білім жјне єылым министрлігі
library -> Академик Ќ
library -> Жеңіс сәті – тарихта өшпес із қалдырған айрықша оқиға, ұлы мейрам
library -> Георг Зиммель
library -> Хелен сингер каплан
library -> Саяси партиялар және партиялық жүйелер


Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3   4   5


©kzref.org 2019
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет