Юзцнц дярк ет



жүктеу 92.88 Kb.
Дата26.04.2019
өлшемі92.88 Kb.



Юзцнц дярк ет!
Сабир бизя няляри дейирди?!
Akif ƏLİ

-----------



Сон дюврлярин ижтимаи-сийаси олайлары, мцхтялиф груп вя гцввялярин зиддиййятли фяалий-йяти, бязян аз гала гаршыдурма щяддиняжян эяр-эинляшян мягамлар щаггында дцшцндцкдя бир сыра обйектив вя субйектив факторларла йанашы тарихи аналоглар да йада дцшцр. Йада дцшцр ки, щяля ютян ясрин яввялляриндя дя ейни мотивли ща-дисяляр жяряйан етмиш, милли юзцнцдярк просес-ляринин аьыр ирялиляйиши барядя о дювркц классик-ляр дя йазылар йазмыш, халгы гаршыдурмадан чя-киндирмяйя чалышмыш, милли барышыьа сяслямиш-ляр. Узун заман ичиндя юз “актуаллыьыны” сахла-йан беля тябяддцлатлар вя чякишмяляр барясиндя кяскин йазылар йазан ядиблярдян бири дя дащи Мирзя Ялякбяр Сабир олмушдур. Беля йазылар арасында онун тарихи-публисистик сяпкидя ишлядийи «Фяхриййя» епопейасы хцсусян диггяти жялб едир.
* * *
Дярин елми-тарихи мянбяляря ясасланан епик характерли «Фяхриййя» ясяри М.Я.Сабирин бялкя дя эениш охужу кцтлясиня о гядяр дя таныш олмайан, йахуд диггятини бир еля жялб етмяйян йазыларындандыр. Бу ясяр илк дяфя «Молла Нясряддин» ъурналынын 26 август 1907-жи ил тарихли 32-жи сайында дярж олунмушдур. «Фяхриййя» (вя йа «Щярчянд ясирани-гцйудати-заманыз») о заманлар «Фцйузат» ъурналынын 7 август тарихли 24-жц нюмрясиндя чап олунмуш Я.Жяннятинин ейни адлы шериня жаваб олараг йа-зылмышдыр. Жянняти юз шеринин илк бяндиндя дейирди ки:
«…Щярчянд дцчари-мищяни-ящли-жяфайыз…

Туранлыларыз, сащиби-шянц шяряфиз биз!

Яслафымызын наиби хейрцлхяляфиз биз!…» вя с.
Йяни Я.Жяннятинин «Фяхриййяси» баш-дан-баша юйцнмя вя мядщиййя пафосу цзя-риндя гурулмушду. М.Я.Сабир ися бу сайаг ясярлярин милли инкишаф цчцн аз хейир эятиря би-ляжяжйи фикриня ясасланараг, Жяннятийя паро-дийа йазмаьы гярара алыр. Хцсусян ХХ ясрин яввялляриндя юлкядя гаршыдурманын, вятяндаш мцщарибяси тящлцкясинин артдыьы бир заманда миллятин кечмишиня “айиня” тутмагла халгын «эижэащ тцкцндян дартыб айылтмаг» истямяси - бюйцк сяняткарын щям дя бюйцк вятяндаш ирадясини бцрузя верир.

Сабир «Туранлыларын», йяни азяри тцркляри дя дахил олмагла Алтайдан Анадолуйажан йа-йылмыш бюйцк бир гювмцн тарихи щяйат йолуна елми-бядии нязяр салыб, гапалы мятлябляря юзц-нямяхсус сатирик цслубда, «гящ-гящяли эюз йашлары» тярзиндя йанашараг онун эениш ретро-спектив панорамыны йаратмышдыр. Ядибин “Фях-риййя”сини бязян щятта “щягигяти чох чылпаглыьы иля эюстярмяси” сябябиндян бир о гядяр дя мягбул щесаб етмямишляр; дейяк ки, бу сайаг йцнэцл фикирляря ара-сыра мцасир дюврдя дя раст эялмяк олар. Анжаг бир щалда ки дащи ся-няткар ня ися йазмышдыр вя бизя ня ися демяк истямишдир, о заман онун мящз ня демяк ис-тядийиня диггят йетирмяк, мяьзини, мащиййя-тини гаврайараг гиймят вермяк важибдир. Бу сябябдян фитри истедадынын ориъиналлыьы бахымын-дан дцнйада аналогу олмайан бюйцк сатири-кимизин «Фяхриййя»синя биз дя йахындан диг-гят едяк.


* * *
«Туранлыларыг, шан-шяряф сащибийик биз!» - дейян Я.Жяннятидян фяргли олараг, Сабир мюв-зуйа башга бир ядяби ъанрда вя цслубда мц-насибят билдиряряк сатира дилинин тялябляриня уйьун формада еля илк бянддяжя беля йазыр (биз мцяллифин шеринин йалныз нясрля изащыны веряжяйик – А.) :

«… Зянн етмя ки, бу ясрдя (йяни ХХ ясрдя) аварейи-наныз (авара-бекарыг), йох, яв-вялляр ня олмушугса, инди дя еля щямян-щямя-ник, дяйишмямишик… Туранлыларыг, садяжя ата-бабаларымызын ишини, мяшьулиййятини давам етди-ририк; беля ки, биз дя онлар кими юз няслимизин, тайфамызын, гощум-ягрябаларымызын башына ян-эял-кяляфик…»

Бу эиришдян сонра о, фикрини бир гядяр дя ачыглайараг бядии цмумиляшдирмя апарыр:



«… Зцлмятсевяр инсанларыз цч-беш йашы-мыздан, Фитня эюйярир торпаьымыздан, дашымыз-дан, Тараж едярик, баж аларыз гардашымыз-дан…» (Сябяби ися одур ки, сяляфляримизя, йяни кечмишдя йашамыш дядя-бабаларымыза щя-гигятян садигик, онлар кими биз дя юз няс-лимизин, сойумузун башына янэял-кяляфик!)

Беляжя Сабир юзцня мяхсус сатирик цс-лубда мягсядини ачыглайа-ачыглайа мясялянин дяринликляриня эедир, фикирлярини изащ едир:



«… О эцн ки, Мяликшащ Бцзцрэ дцн-йадан кюч еляди (1092-жи илдя 37 йашында вяфат етмиш Сялжцг щюкмдары Мяликшащ Бцзцрэ Алп Арсланынын оьлу иди, юз щакимиййяти дюврцндя сялжцгилярин щюкмранлыьыны Азярбайжанын ши-мал вилайятляриндя дя мющкямляндирмяйя ча-лышмыш, 1086-жы илдя Эянжя цзяриня гошун йери-диб ораны зябт вя талан етдирмишди – А.), йяни Мяликшащ Бцзцрэ юлян кими, биз (цмумян ту-ранлылар нязярдя тутулур) дярщал ики йеря бюлц-нцб онун ики намярд вязириня табе олдуг, бойун яйдик. Вя башладыг бир-биримизи гырмаьа. О гя-дяр бир-биримизля, юзцмцз-юзцмцзля вурушдуг ки, нящайят дцшмян арайа эириб тахтымызы яли-миздян алды, щакимиййяти эютцрдц вя юзцмцзц дя гарят еляди… Бах биз беляйик, юз щаггымызы эюзляйян затлар дейилик, садяжя дядя-баба йолу иля эедян ади адамларыг…»
Цмумян он бир бянддян ибарят олан «Фяхриййя»нин нювбяти бяндляриндя тарихи екс-курсуну давам етдирян М.Я.Сабир ХХ яср цчцн юрняк ола биляжяк бир сыра мятлябляря тохунур.

«…Бир вахтлар биз (Туран ящли) Чинэизин гошунуна тяряфдар олдуг, йяни бу жцр таланчы бир гошуна тяряфдар чыхыб Харязмлярин мящв едилмясиндя иштирак етдик. Харязм шащы ялажсыз галыб юлкядян гачды. Бизляр дя Чинэизханын го-шунлары иля бирэя башладыг Хярязмин мясжидля-рини, мядрясялярини даьытмаьа.. Щягга ки, йяни щаггына дейилян сюздцр ки (Я.Жяннятинин фяхрля мядщ етдийи кими), - доьрудан да чох «шяряфя лайиг» инсанларыг, ахы мясжидимизи юзцмцз даьыдырыг!..»

Тябии, нясрля изащыны вердийимиз бу пое-тик сятирлярдяки Сабираня сарказмы эюрмямяк, дуймамаг, дцшцнмямяк вя анламамаг мцмкцн дейил.

Бу минвалла узаг дювранларын дяринлик-ляриндян цзц бяри эяляряк, бцтцн тцрксойлу Туран елляриня хас гаршыдурмалары, вахташыры мейдана чыхан мякрли мцнасибятляри кяскин сатиранын дили иля чылпагландыран шаир даща сонра йазыр:

Бир вахт да сялиб мцщарибяси щазырлан-ды...” (мялум олдуьу кими, Сялиб йцрцшляри ХЫ-ХЫЫЫ ясрлярдя Гярби Авропанын Бейтцл-Мцгяддяси (Йерусялими) «кафир» мцсялман-ларын ялиндян «хилас етмяк», католисизми йай-маг цчцн дини шцар алтында мцсялманлара гаршы апарылан амансыз, дящшятли ишьалчылыг йц-рцшляри иди - А.) “…Щямин сялиб мцщарибяля-риндя фирянэляря (цмумян христиан Авропалылар нязярдя тутулур) галиб эялдик. Анжаг бундан дуруб динжялмядик, сакит олмадыг, юз башымыза йени бир фажия ачдыг, нятижядя юз хянжяримиз юз ришямизи кясди, юз кюкцмцзц гылынжладыг… Юзц-мцзц еля апардыг, еля бил о ясил-няжабят бизим дейил, чюллц-бийабанда битян гуру от-яляфик; ахы биз юз нясил-няжабятимизин, сой-кюкцмцзцн ба-шына янэял кяляфик! Юзцмцз-юзцмцзя гяни-мик!»

Бяли, бунун ардынжа Сабир туранлыларын адындан беля дейир: «Бир вахтлар да юзцмцзя Гарагойун, Аьгойун ады гойуб Азярбайжана, Анадолуйа долдуг…»

Мялумдур ки, «Гарагойунлу» ХВ ясрин Ы йарысында йаранмыш дювлят олуб, 1468-жи иля-дяк йашамышдыр. Пайтахты Тябриз олан бу дюв-лятин тяркибиня Кцр чайындан жянубдакы Азяр-байжан топраглары, щямчинин инди «Ермя-нистан» адланан яразиляр, Эцржцстан, Ираг вя с. эениш яразиляр дахил иди. «Аьгойунлу» ися ХВ ясрин ЫЫ йарысында йаранмыш дювлятин ады-дыр. 1467-жи илдя кяскин гаршыдурмалар вя ву-рушмалар нятижясиндя “Гарагойунлу” дювляти сцгут етди, тарих сящнясиня йени “Аьгойунлу” дювляти чыхды. Онун да пайтахты Тябриз олду вя о да Кцрдян жянубдакы Азярбайжан вила-йятлярини, «Ермянистаны», Дийарбякири, Эцр-жцстаны, Ирагы, Эилан, Мазандаран вя Хора-сан истисна олмагла Иранын галан яразилярини ящатя етди…

Бунунла шаир охужуларын нязяриня чат-дырыр ки, бир вахтлар йенилмяз Туранлы кими та-нынан халг сонрадан юзцня «Аьгойун», «Га-рагойун» ады гойуб Азярбайжанда, Анадо-луда эениш йайылды. Амма бу ики доьма дийар арасында да вурушмалар башланды вя ейни кюк-дян-сойдан, тайфадан, нясилдян олан адамлар ялдян дцшянядяк вурушуб бир-бирлярини гырды-лар… “Гырыдыгжа йорулдуг вя йорулдугжа да гырылдыг…”

Бах, Я.Жяннятинин йцксяк пафосла юйя-ряк мядщ етдийи, идеаллашдырдыьы «туранлыларын» тарихиндя беля ажынажаглы мягамлар да олуб ки, шяряфли тарихимизля юйцнмякля бярабяр эя-ряк бунлары да биляк вя унутмайаг, юйряняк вя тякрарламайаг, яксиня ислащына чалышаг.

М.Я.Сабир бу ажы щягигятляри юз ширин дилиля охужулара баша салырды:

«…Бир вахт да дахилдя тяфригя салыб ики парча олдуг, ики йеря бюлцндцк. Бир парасы Тей-мур шащы мцдафия етди, бир парасы ися хан Йылды-рыма итаятя кечди. Бири ону щимайя еляди, бири буна бойун яйди…»

Мялумдур ки, Теймурлянэ, йяни Ямир Теймур Орта Асийанын мящшур щюкмдары, бю-йцк тцрк сяркярдяси олараг, щакимиййятдя ол-дуьу 1370-1405-жи илляр ярзиндя Азярбайжана да щцжум етмишдир. Теймурун гошунлары бу мямлякяти виран гоймуш, дюня-дюня йаьма-ламыш, талан етмишдир.

Илдырым Бяйазид (Хан Йылдырым) ися 1389-1402-жи иллярдя Тцркийя султаны олмуш, Авропа вя Асийа яразиляриндя эениш торпаглар зябт едяряк гцдрятли сяркярдя кими ад чыхар-мышды. Амма…

Тарихдян тяяссцф ки, о да мялумдур ки, бу ики ейни сойлу бюйцк инсан бир-бириня гаршы амансыз мцщарибяляр апармышлар. Мящз щя-мин тяяссцфдоьуружу мягама ишаря вуран ди-эяр бюйцк тцрксойлу инсан цряк аьрысы иля йа-зырды ки, «Анкарада гийамят гопду, ганлар са-чылды…» Чцнки щягигятян 1402-жи илдя Анкара ятрафында амансыз бир вуруш олмушдур вя мящз о Анкара вурушунда Илдырым Бяйазид ясир алыныб мяьлуб едилмиш, сцгута уьрадыл-мышдыр.

Туран-тцрк тарихинин бу кядярли сящифя-ляриня ишаря иля М.Я.Сабир щиддятля йазырды:

«…Ящсян бизя! Щям тирзяниз (йяни йай-дан атылан охуг), щям дя щядяфик биз: оху да юзцмцз атырыг, щядяф йериня дя юзцмцз дуру-руг. Чцнки биз тарихян юзцмцз-юзцмцзя гяним кясилмиш, юз башымыза янэял-кяляф олмушуг!»

Сабир эюстярирди ки, щямин Анкара ящ-валатында Илдырым Бяйазиди йыхдыгдан сонра сонра “Ямир Теймура табе олуб бу дяфя хан Тохтамышын цстцня йеридик вя ону да ганына гялтан елядик…”

Тохтамышса щямин дюврлярдя йашайан Гызыл Орда (Монголларын Орта Асийа вя Шярги Авропанын эениш яразиляриндя йарадылмыш дюв-ляти) ханы иди. 1386-жы илдя бюйцк бир гошунла о да Теймурлянэ кими Азярбайжана щцжум ет-миш, Ширван, Тябриз, Мараьа кими эюзял мя-канлары, кяндляри вя шящярляри талан етмишдир. Лакин бу жцр амансыз вя мянасыз йцрцшлярин нятижясиндя Гызыл Ордаларын юз дювляти дя зяиф-ляйиб сцгута уьрамышдыр. Шаир эюстярир ки, бир ола билмямяйин, даим юзцмцзля чарпышма-ларын вя сцгутларын файдасы - «Мяско шящриня», вахтиля Гызыл Орданын тясири алтында олан Москва кнйазлыьына олду. Чцнки бунлар зяиф-ляйяндя онлар баш галдырыб дирчяля билдиляр вя… «инди буэцнкц уруслашмаьымызла биз «шя-ряфя» наил олмушуг! Чцнки юз дилимизин дя башына янэял-кяляфик биз! »


* * *
М.Я.Сабир бюйцк миллятин бюйцк тарихи сящвляриндян нятижя чыхармаг зярурятини цряк аьрысы, вятяндаш йаньысы иля вурьулайырды:

«…Бир вахт да йарымыз Сяфявиляр сцлаля-синин баниси, Азярбайжанын эюркямли дювлят ха-дими, 1501-жи илдян 1524-жц илядяк бцтцн Иран, Азярбайжан яразиляриндя щюкмран олмуш, «Хя-таи» тяхяллцсц иля зяриф шерляр йазмыш Шащ Исма-йыла пярястиш етдик; диэяр йарымызса 1512-1520-жи иллярдя Тцркийя султаны олмуш Султан Сялимя мяфтун олдуг.

Нятижядя - Ислам динимиз ики парча бюлцн-дц, гядим бир диня ики йени ад гойулду: сцнни вя шия. Шащ Исмайылын тяряфдарлары шияляр, Султан Сялимин тяряфдарлары сцнниляр адланмагла ейни сойкюклц халглар арасында тяфригяляря ряваж верилди.

Султан Сялим сяфявиляри мцсялман дининин дцшмяни елан едяряк «Исламын мцдафияси» ады алтында онларын цзяриня щцжума кечди. Анадо-луда гырх мин сяфяви Султанын гязябиня дцчар олуб “шиялийин” бадына эетди…

Шащ Исмайылын тяряфдарлары да «Исламы мцдафия» шцары иля айаьа галхыб Султан Сялимя жумдулар... Гыр ки гырасан!

Бах бу нювбяти «фяхарят» сящифяси ики тцрк-туран дювляти цчцн ня гядяр бюйцк бир фажияви сонлугла нятижялянди!..»

Бу тарихи лювщяляри нязярдян кечирян ядиб гейрят ичярисиндя боьулараг йазырды:



«Гядим диня ики йени ад гойуб «сцнни» вя «шия» мязщябляриня бюлцняряк бир-биримизля чарпышмаьымыз бизи ужалыглардан ендирди, горху-йа, ващимяйя дцчар етди… Бу кими щаллар ара-мыздан галхмадыгжа биз тяяссцф едилмяйя лайиг инсанлар олараг галажаьыг. Чцнки щамы бизи юз дининин башына янэял олан адамлар кими таны-йажаг вя лаь едяжяк…»

Дащи шаир Туран елляринин фялакяти олан мянасыз гаршыдурмалар барядя фикирлярини беля йекунлашдырыр:



«… ХВЫЫЫ ясрдя Иран щюкмдары олмуш Надир шащ бу ики хястялийи, йяни сцнни вя шиялийи нязяря алыб щямин горхулу дярдя ялаж етмяк ис-тяди. Бу амал наминя язмкарлыг эюстяриб ву-руша галхды, давайа эирди…

Щейщат! Бунун явязиндя бяс юз дининин башына янэял олан, бир яжаиб-гяраиб шей, эюрцн-мямиш щейрятамиз мяхлуглар олан бизляр ня ет-дик? Ялбяття, ону етдик ки, бизи хилас цчцн гал-хан Надири дярщал вуруб сярдик, няшини гуру йердя гойдуг, мейитини салдыг…»

Нящайят, Туран елляринин ейни сойа-кю-кя малик халгларынын кечдийи мцряккяб тарихи йола айыг башла бу жцр эениш, ящатяли нязяр са-лан мцтяфяккир шаир йаздыьы поетик епопейанын сон бяндиндя мцасир дювря, йяни йашадыьы ХХ ясрин яввялляриня гайыдараг фикрини беля йе-кунлашдырыр:



«…Инди йеня тязя хябяр, йахшыжа тама-ша вар. Иранлылыг, Османлылыг адыны дирчялтмяйя, кющня дяби тязялямяйя, жанландырмаьа башла-йыблар. Бир паржа гитя цстцндя йеня дава-мяря-кя гопуб. Мейдан гызышса, иранлымы-османлымы щиккяси цзря вятяндаш гырьыны дцшся, мялумдур ки, (йяни артыг тяжрцбядян билирик ки), башдан-айаьа щамымыз мящв олажаьыг, гырылыб эедя-жяйик…

Онсуз да юз говмцмцзцн, нясил-няжа-бятимизин башына янэял-кяляф олан бизляр аз гала бцсбцтцн мящв олуб эетмякдяйик… Бу «шя-ряфя» ися йалныз биз юзцмцз юзцмцзц наил ет-мишик!.»

Беляликля, ютян ясрин яввялляриндяки мювжуд ситуасийаларын конткестиндян М.Я.Са-бирин ясяриня йанашдыгда вя диггятля охуйуб мащиййятиня вардыгда няинки о дювр, щямчи-нин сонракы дюврляр цчцн дя актуал олан, га-лан чох гиймятли, ибрятамиз чыхарышла цзляшярик. Йягин ки, цмуми инкишафымызын вя тярягги-мизин фонунда классикляримизин юрнякляриндян бу дцзэцн нятижяляри чыхармаг милли бирлик, милли щямряйлик, милли юзцнцдярк просесляри цчцн, гаршыдурмалары дурдурмаг цчцн важиб-дир. Тарихи олдуьу кими билмяк - юзцнц дярк етмяк вя сящвляри тякрарламадан эяляжяйин йолуну дцзэцн мцяййянляшдирмяк цчцн зяруридир.



Одур ки, юзцмцзц таныйаг вя дярк едяк! Жямиййятимиз, инсанларымыз, эяляжяйи-миз цчцн бу чох лазымдыр.
14. Х. 1998
Каталог: wp-content -> uploads -> 2017
2017 -> Жек дуадақтарды аулауды жүргізу туралы «Жануарлар дүниесін қорғау, өсімін молайту және пайдалану туралы»
2017 -> Бағдарламасы өтетін күні: 16 тамыз 2017 жыл Өтетін орны: Шымкент қаласы
2017 -> Қазақстан Республикасы Ауыл шаруашылығы министрлігінің
2017 -> Мемлекеттік мекеме
2017 -> Қосымша 2 Техникалық ерекшелігі Реанимациялық бригадаларға арналған жылжымалы жедел медициналық көмек комплексі
2017 -> Қазақстан Республикасының Білім және ғылым министрлігі «Кәсіпқор» холдингі» коммерциялық емес акционерлік қоғамы
2017 -> Қазақстан Республикасы Ауыл шаруашылығы министрлігі Ветеринариялық бақылау және қадағалау комитетінің Оңтүстік Қазақстан облыстық аумақтық инспекциясының
2017 -> Бос јкімшілік мемлекеттік лауазымдарєа орналасуєа конкурс туралы хабарландыру 17/07/2012г


Достарыңызбен бөлісу:


©kzref.org 2019
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет